Header SatyaYoga
Je bevindt je hier: Home ►Artikelen
De Zeven Chakra's

Ontspanningsoefening

oktober, 2017

Op veler verzoek heb ik dan eindelijk een ontspanningsoefening voor jullie ingesproken. Je kunt het bestand hier downloaden door een menu te openen met de rechtermuis knop en dan te kiezen voor 'koppeling (of link) opslaan als'. Als je gewoon op de link klikt wordt het bestand geopend in je browser of app van je tablet of telefoon. Mocht je problemen ondervinden met het downloaden of afspelen van het bestand, laat me dat even weten, dan zoeken we naar een oplossing.

Shiva icon

Yoga en Chakra's

Mei, 2016

Het woord chakra wordt veelal vertaald met wiel of ronddraaiende kolk van energie. De chakra's zijn gelegen in het subtiele lichaam. Er zijn 7 hoofdchakra's en deze zijn verspreid over de wervelkolom vanaf de staartwervels naar de kruin van het hoofd. Ze vertegenwoordigen zeven niveaus van bewustzijn. Via de chakra's nemen we informatie op uit de buitenwereld en vanuit de chakra's reageren we op de wereld om ons heen.

Door onder meer onze opvoeding, de omstandigheden en cultuur waarin we opgroeien en bepaalde besluiten die we als volwassenen nemen, kunnen er blokkades of openingen ontstaan naar de chakra's. Deze blokkades of openingen manifesteren zich in het fysieke lichaam. Ook zijn ze van invloed op hoe we ons voelen en onze gedachten. Hoe we in het leven staan en omgaan met de dingen die op ons levenspad komen, kunnen we vaak herleiden tot blokkades of openingen naar een bepaald chakra. De chakra's staan niet op zichzelf, maar zijn met elkaar verbonden. Hierdoor heeft een chakra die minder goed functioneert ook een uitwerking op de andere chakra's.

Ieder chakra is van invloed op verschillende gebieden in ons lichaam. Een voorbeeld hiervan zijn de hamstrings. Die vallen onder het uitstralingsgebied van eerste chakra. Dit chakra gaat over veiligheid, overleving en vertrouwen in het eigen lichaam. Wanneer we bijvoorbeeld veel spanning vasthouden in de hamstrings, kan dat een gevolg zijn van een (onbewust) gevoel van onveiligheid. Overgave aan de zwaartekracht is niet zo vanzelfsprekend.

Door het beoefenen van asana's die de fysieke kracht aanspreken krijgen we meer vertrouwen in ons eigen lichaam. En oefeningen die zorgen voor ontspanning en overgave aan de zwaartekracht kunnen ervoor zorgen dat bepaalde patronen of gehechtheden die zich in de spieren hebben vastgezet, gaandeweg worden bevrijd en losgelaten.

Wanneer we meer toegang krijgen tot de bewustzijnsniveaus van de chakra's en inzicht in eventuele blokkades, kunnen we deze bevrijden of zodanig beïnvloeden dat een blokkade geen energie meer naar zich toetrekt.

Onderstaand een korte video van een zeer geliefde leraar van de Saswitha Opleiding over de periodes waarin de verschillende chakra's zich ontwikkelen.

Shiva icon

Houd je Nadi's schoon!

Oktober, 2015

Deze tijd van het jaar staat veelal garant voor verkoudheden, griepjes en andere soorten ongemakken die samenhangen met kouder en natter weer. En ja, lekker op de bank liggen met een dekentje over je heen, terwijl de wind om het huis waait en de regen tegen de ramen klettert, klinkt dan best wel aantrekkelijk. Maar er is ook een alternatief: Jala Neti!

In de yogatraditie reinigen we de neusholtes met een zogenaamde Neti-pot gevuld met zout water, zodat ziektekiemen en bacillen die we inademen minder kans van slagen hebben. Ook wanneer je last hebt van bijvoorbeeld hooikoorts kan deze reinigingstechniek verlichting geven.

Volgens de Hatha Yoga Pradipika 'reinigt Neti de schedel, zorgt hij ervoor dat we scherper zien en verwijdert hij ziektes boven de schouders'. En voor degenen die bekend zijn met de gelijkmakende adem, de Nadi Sodhana Pranayama, waarbij je om en om een neusgat afsluit: deze techniek zuivert op energetisch niveau ook de nadi's die aan weerszijden van je wervelkolom lopen. Jala Neti is een goede gewoonte als je de dag begint met yoga en/of ademoefeningen.

Wat heb je nodig?

Een Neti-pot of misschien heb je nog een theepot staan met een tuit die in je neusgat past. Water op lichaamstemperatuur of iets koeler en een natuurlijke zout. Geen keukenzout dus! Voor de beginnende Neti-pot gebruiker zou ik himalayazout aanraden, deze is wat milder dan bijvoorbeeld zeezout.

In het algemeen wordt geadviseerd om ongeveer 1 à 2 theelepels zout te gebruiken op 1 liter water. Het is vaak een beetje proberen wat voor jou de beste verhouding is. Als je te weinig of teveel zout gebruikt voelt het vaak erg oncomfortabel en gaan je ogen tranen. Dit heeft te maken met het gegeven dat de osmotische waarde van het zoute water ongeveer dezelfde waarde moet hebben als die in jouw lichaam. Ik begon met 400 ml water en een halve theelepel himalayazout.

Hoe werkt het?

Vul de Neti-pot met jouw oplossing van water en zout. De tuit van de gevulde Neti-pot steek je in de rechter neusgat, buig je hoofd naar voren en opzij en giet rustig het water door je rechter neusgat. Vervolgens zal het water door je linker neusgat naar buiten stromen. Praktische tip: doe dit boven een wasbak! Adem rustig door de mond. Als de pot leeg is herhaal je dit aan de andere kant.

Sluit je rechter neusgat af met je duim en snuit de linker neusgat goed schoon door een paar keer krachtig uit de ademen; dit herhaal je aan de andere kant. En tot slot beide neusgaten tegelijkertijd krachtig snuiten.

Gezondheid!!