Header SatyaYoga
Je bevindt je hier: HomeSaswitha Yoga

Saswitha Yoga

Saswitha Yoga is de vorm van yoga die gericht is op het doen van fysieke oefeningen (āsana), gecombineerd met ademoefeningen (prānāyāma), als voorbereiding op meditatie.

De les bestaat uit circa 10 tot 12 rustige yogaoefeningen. De klassieke Hatha Yoga āsanas voeren we eerst dynamisch uit, als voorbereiding op de statische houding. De adem is de dragende kracht in elke beweging. Door concentratie op de adem ontstaat een meditatieve aandacht die leidt tot verstilling.

Alle bewegingsmogelijkheden van wervelkolom en gewrichten komen aan bod. In elke oefening zoeken we naar het juiste evenwicht tussen ontspanning en kracht. De oefeningen variëren van subtiel tot uitdagend en kunnen aangepast worden aan ieders mogelijkheden.

Tussendoor zijn er navoelmomenten, stiltemomenten en ontspanningsoefeningen, waardoor een complete ervaring ontstaat. De aandacht gaat naar binnen, naar jezelf. Je wordt je bewust van wie je werkelijk bent.

Het hart van de yoga is de adem en er wordt dan ook veel aandacht besteed aan het toelaten van de (buik)adem. Hoe meer ademruimte we kunnen creëren in ons lichaam, hoe beter en dieper we kunnen ontspannen. Door middel van de yogahouding leren we de adem te verruimen, verdiepen en bevrijden. En gaandeweg leren we de adem beheersen om te komen tot concentratie, stilte en inzicht als weg naar wie je ten diepste bent.

De les wordt afgesloten met een lange eindontspanning: het bewust worden van spanning in ons lichaam is de sleutel tot ontspanning.

Aan het einde van een cursus ontvang je een hand-out met 15 yoga oefeningen. In deze hand-out wordt uitgebreid beschreven hoe een houding wordt uitgevoerd en nadere informatie gegeven over de fysieke en psychische uitwerking van de verschillende houdingen.